Oratorium Serpentes ignei in deserto („Ohniví hadi v poušti“) německého pozdně-barokního skladatele Johanna Adolfa Hasseho (1699-1783) vzniklo s největší pravděpodobností mezi lety 1735-1739 - tedy v době, kdy Hasse zastával pozici maestro di Ospedale degli Incurabili v Benátkách. Duchovní skladbu na starozákonní námět, vycházející ovšem hudebně zcela z italské operní tradice, zkomponoval pro tamější mimořádně talentovaný čistě ženský ansámbl. Přívlastek „mimořádně“ je zde zcela na místě, protože technické nároky některých árií se směle vyrovnají nejvirtuóznějším operním áriím té doby a vypovídají o vysoké interpretační úrovni chovanek. Vedle virtuózních a dramatických čísel tu ale pochopitelně nacházíme i místa zklidnění, smutku či kontemplace, umožňující Hassemu plně rozvinout různorodé výrazové prostředky a téměř nekonečnou melodickou invenci.
Skladby
CD1
1. Introduzione: I. Grave
2. Introduzione: Ii. Fugue
3. Introduzione: Iii. Adagio
4. Recitativo. "Longo Labore Oppressi" (Eliab, Eleazar)
5. Aria. "Incerta Vivendo" (Eliab)
6. Recitativo Accompagnato. "Ergo Semper, Ingrati!" (Moyses)
7. Aria. "Coelo Turbido Et Irato Cadant Fulmina" (Moyses)
8. Recitativo. "Tandem Cessent Clamores" (Josue)
9. Aria. "Spera, O Cor" (Josue)
10. Recitativo Accompagnato. "Magis Semper Protervus" (Angelus, Moyses)
11. Aria. "Caeli, Audite, Deplorate" (Angelus)
CD2
1. Recitativo. "O Portenta" (Nathanael)
2. Aria. "Furit Grando Procellosa" (Nathanael)
3. Recitativo Accompagnato. Recitativo Accompagnato. "Tu, Qui a Coelo Dilectus"
4. Aria. "Dolore Pleni" (Eleazar)
5. Recitativo. "Tandem Ultionis" (Angelus, Moyses)
6. Aria. "Aura Beata, Plaude Jucunda" (Angelus)
7. Recitativo. Ecce Placatum Coelum Nobis Levamen Praebuit" (Josue, Eleazar)
8. Duetto. "Moesto Corde Suspirantes" (Josue, Eleazar)
9. Recitativo Accompagnato. "Ecce Israel, Tu Vides Omnipotentiam Dei" (Moyses)
10. Aria. "Ara Excelsa, Ara Pretiosa" (Moyses)
11. Recitativo Accompagnato. "Ecce Conversus Israel Meruit Peccati Veniam" (Angelus)