Gelosia! (Žárlivost!), nejnovější projekt Philippa Jarousského s instrumentalisty Artaserse, odvozuje svůj dramatický název od dvou sólových kantát, které se dočkaly světové premiéry nahrávek. Na programu vedle kantát Vivaldiho, Händela a Alessandra Scarlattiho jsou kantáty Neapolského Nicoly Porpory (1686-1768) a Benátského Baldassare Galuppiho (1706-1785). Ačkoli byly složeny s odstupem přibližně 35 let, obě kantáty se zaměřují na stejný text, „La Gelosia“, dílo plodného Pietra Metastasia. Jak vysvětluje Philippe Jaroussky: „Kantáta da camera neboli světská kantáta byla napsána pro sólového zpěváka, často zobrazujícího muže nebo ženu procházející milostnými muky… Kantáty tohoto druhu často sloužily jako laboratoř pro nové myšlenky… Porporovo psaní se vyznačuje květnatými sekvencemi triol a množstvím akcentů a trilků… Galuppiho verze „La Gelosia“, která pochází z roku 1782, zaujímá výrazně odlišný, klasický styl, stručnější a plný elegantních detailů.“ Pokud Porporovy a Galuppiho kantáty představují nový objev, Jaroussky často uváděl díla Vivaldiho („Cessate, omai cessate“), Händela („Mipalpita il cor“) a Alessandra Scarlattiho („Ombre tacite e sole“). Scarlattiho popisuje jako „nezpochybnitelného mistra“ kantáty da camera, Vivaldiho dílo nazývá „absolutním mistrovským dílem mezi italskými kantátami“ a v Händelově díle zdůrazňuje „vznešený a velmi smyslný dialog mezi hlasem a flétnou“.
Skladby
1 Ombre tacite e sole: I. Recitativo accompagnato. "Ombre tacite e sole"
2 Ombre tacite e sole: II. Aria. "Con piede errante e lasso"
3 Ombre tacite e sole: III. Recitativo. "Qui, tra tenebre oscure"
4 Ombre tacite e sole: IV Aria "Allor d'intorno a te"
5 Cessate, omai cessate, RV 684: I. Largo e sciolto. "Cessate, omai cessate"
6 Cessate, omai cessate, RV 684: II. Larghetto. "Ah ch'infelice sempre"
7 Cessate, omai cessate, RV 684: III. Andante e pianissimo. "A voi dunque ricorro, orridi spechi"
8 Cessate, omai cessate, RV 684: IV. Allegro. "Nell'orrido albergo, ricetto di pene"
9 Perdono, amata Nice "La gelosia": I. Sinfonia. Allegro
10 Perdono, amata Nice "La gelosia": II. Recitativo. "Perdono, amata Nice"
11 Perdono, amata Nice "La gelosia": III Aria "Bei labbri, che Amore formo per suo nido"
12 Perdono, amata Nice "La gelosia": IV. Recitativo. "Son reo, non mi difendo"
13 Perdono, amata Nice "La gelosia": V. Aria. "Giura il nocchier, che al mare"
14 Mi palpita il cor, HWV 132c: I. Recitativo. "Mi palpita il cor"
15 Mi palpita il cor, HWV 132c: II Arioso "Agitata e l'alma mia"
16 Mi palpita il cor, HWV 132c: III. Recitativo. "Tormento e gelosia"
17 Mi palpita il cor, HWV 132c: IV. Aria. "Ho tanti affanni in petto"
18 Mi palpita il cor, HWV 132c: V. Recitativo. "Clori, di te mi lagno"
19 Mi palpita il cor, HWV 132c: VI Aria "Se un di m'adora la mia crudele"
20 La gelosia: I. Recitativo accompagnato. "Perdono amata Nice"
21 La gelosia: II Aria "Bei labbri, che Amore formo per suo nido"
22 La gelosia: III. Recitativo accompagnato. "Son reo, non mi difendo"
23 La gelosia: IV. Aria. "Giura il nocchier"
2 Ombre tacite e sole: II. Aria. "Con piede errante e lasso"
3 Ombre tacite e sole: III. Recitativo. "Qui, tra tenebre oscure"
4 Ombre tacite e sole: IV Aria "Allor d'intorno a te"
5 Cessate, omai cessate, RV 684: I. Largo e sciolto. "Cessate, omai cessate"
6 Cessate, omai cessate, RV 684: II. Larghetto. "Ah ch'infelice sempre"
7 Cessate, omai cessate, RV 684: III. Andante e pianissimo. "A voi dunque ricorro, orridi spechi"
8 Cessate, omai cessate, RV 684: IV. Allegro. "Nell'orrido albergo, ricetto di pene"
9 Perdono, amata Nice "La gelosia": I. Sinfonia. Allegro
10 Perdono, amata Nice "La gelosia": II. Recitativo. "Perdono, amata Nice"
11 Perdono, amata Nice "La gelosia": III Aria "Bei labbri, che Amore formo per suo nido"
12 Perdono, amata Nice "La gelosia": IV. Recitativo. "Son reo, non mi difendo"
13 Perdono, amata Nice "La gelosia": V. Aria. "Giura il nocchier, che al mare"
14 Mi palpita il cor, HWV 132c: I. Recitativo. "Mi palpita il cor"
15 Mi palpita il cor, HWV 132c: II Arioso "Agitata e l'alma mia"
16 Mi palpita il cor, HWV 132c: III. Recitativo. "Tormento e gelosia"
17 Mi palpita il cor, HWV 132c: IV. Aria. "Ho tanti affanni in petto"
18 Mi palpita il cor, HWV 132c: V. Recitativo. "Clori, di te mi lagno"
19 Mi palpita il cor, HWV 132c: VI Aria "Se un di m'adora la mia crudele"
20 La gelosia: I. Recitativo accompagnato. "Perdono amata Nice"
21 La gelosia: II Aria "Bei labbri, che Amore formo per suo nido"
22 La gelosia: III. Recitativo accompagnato. "Son reo, non mi difendo"
23 La gelosia: IV. Aria. "Giura il nocchier"